Jak kształtowała się sprzedaż w sezonie 2022? Na finiszu są już przygotowania tegorocznej oferty lodów. Producenci zauważają, że w nadchodzącym sezonie, oprócz pogody, to inflacja będzie czynnikiem silnie kształtującym sprzedaż.
Tekst opracowała Monika Pawluk na podstawie materiałów Ilony Mazurek, analityk danych Centrum Monitorowania Rynku (CMR)
Jak mocno pogoda wpływa na sprzedaż lodów, pokazał ubiegły sezon. W czerwcu i lipcu 2022 roku odnotowano spadek wartości sprzedaży kategorii impulsowych i familijnych w porównaniu do roku 2021. Pomyślny natomiast okazał się sierpień, który częściowo pomógł w odbudowie wyników obu kategorii. Według danych Centrum Monitorowania Rynku, w przypadku lodów impulsowych największe znaczenie ma kanał sklepów małoformatowych do 300 m2, który odpowiada za ponad 60% wartości sprzedaży. Drugie pod tym względem są dyskonty z niemal 30% udziałami, natomiast zdecydowanie mniejszy udział mają supermarkety 301-2500 m2 oraz hipermarkety. W przypadku lodów familijnych sytuacja kształtuje się inaczej – to dyskonty są dominującym kanałem sprzedaży. Odpowiadają one za prawie 60% wartości sprzedaży, podczas gdy sklepy małoformatowe do 300 m2 stanowią ok. 1/4 rynku, a pozostały odsetek (większy niż w kategorii lodów impulsowych) należy do supermarketów 301-2500 m2 i hipermarketów – kolejno 12% i 5%. – W sezonie 2022 w sklepach małego formatu zarówno lody impulsowe, jak i familijne odnotowały wzrost wartości sprzedaży (odpowiednio o ok. 7% i 12%), który w głównej mierze był spowodowany wzrostem cen produktów. Obie kategorie straciły na wolumenie – o prawie 5% w przypadku lodów impulsowych oraz nieco ponad 3% w przypadku lodów familijnych. Mimo że lody nie należą do produktów, które notują obecnie najwyższe podwyżki cen (jak cukier czy tłuszcze), to nadal jest on zauważalny – średnio ok. 13% w przypadku lodów impulsowych oraz 16% – lodów familijnych. Warto przypomnieć, że jednym z istotnych czynników stojącymi w 2020 za osłabieniem kategorii lodów impulsowych, przy jednoczesnym wzroście znaczenia lodów familijnych, były restrykcje covidowe związane z sytuacją pandemiczną. Razem ze stopniowym luzowaniem obostrzeń w 2021 do łask wróciły lody impulsowe – wskazuje Ilona Mazurek, analityk danych CMR.

Pogoda kształtuje sprzedaż
Lody są kategorią mocno sezonową, szczególnie podatną na wpływ temperatury. Sezon na mrożone desery na patyku, w rożku czy kubeczku zwykle rozpoczyna się w kwietniu, a jego szczyt przypada na czerwiec – sierpień. Trend ten dostrzegają również producenci. – Zwiększone zainteresowanie zakupem lodów jest ściśle związane z porą roku. Konsumenci zaczynają częściej po nie sięgać już w okresie wiosennym, kiedy robi się cieplej. Najwyższą sprzedażą lody cieszą się oczywiście podczas miesięcy letnich. Dodatkowym czynnikiem mają[1]cym znaczący wpływ na zainteresowanie lodami jest pogoda – mówi Wojciech Kwestorowski, dyrektor handlowy firmy Grycan – Lody od pokoleń. Często oprócz tradycji o zakupie lodów decyduje przywiązanie do produktów konkretnej marki, rodzaju czy smaku. – Konsumenci dokonują wyborów zakupowych niezwykle uważnie, przykładając wagę do jakości. Obserwujemy, że najchętniej sięgają po produkty, które znają od lat i którym ufają, takie jak lody Grycan wytwarzane według tradycyjnych receptur na bazie śmietanki kremówki i żółtek jaj z najlepszymi dodatkami: dojrzałymi owocami, wysokogatunkową czekoladą czy starannie selekcjonowany[1]mi bakaliami. Wśród naszych bestsellerów, czyli najlepiej rotujących wariantów, znajdują się lody czekoladowe, waniliowe, bakaliowe i truskawkowe w opakowaniach 500 ml, a także sorbety – z mango i z truskawek. W formacie 1100 ml największą popularnością cieszą się lody bakaliowe, czekoladowe, waniliowe i śmie[1]tankowe – podkreśla dyrektor handlowy firmy Grycan. W 2022 roku czerwiec i lipiec należały do zimniejszych miesięcy. Dane CMR pokazują, że kapryśna pogoda przełożyła się na spadek wartości sprzedaży obu kategorii w porównaniu do roku 2021. Pomyślny natomiast okazał się sierpień, który częściowo pomógł w odbudowie wyników kategorii.
Jak podaje CMR, w miesiącach kwiecień – wrzesień 2022 w grupie lodów ogółem przeważała kategoria impulsowych i stanowiła ponad 3/4 udziałów wartościowych. Była obiektem ok. 90% liczby transakcji w sklepach małego formatu.
Produkty impulsowe charakteryzują się też szeroką dostępnością, gdyż znajdziemy je w około 94% sklepów. Natomiast lody familijne nieco rzadziej – w 86% sklepów małoformatowych do 300 m2. Decydując się na zakup lodów impulsowych, konsumenci w połowie przypadków do koszyka wrzucali przynajmniej 2 opakowania, podczas gdy liczba opakowań nabywanych w sklepie lodów familijnych ograniczała się w 80% przypadkach do jednego opakowania
Lody impulsowe
Według danych CMR, wśród lodów impulsowych od lat najczęściej wybierane są opcje na patyku, które w sezonie 2022 występowały na ponad 60% paragonach lodowych w sklepach małoformatowych do 300 m2. Na kolejnych pozycjach znalazły się lody w rożku (obecne w 23% transakcji) oraz w kubku (12%). Jedynie ok. 16% transakcji dotyczyło lodów impulsowych typu sandwich, w tubce czy w formie batonów. Najwięcej wariantów do wyboru znajdziemy w szczycie sezonu (czerwiec – sierpień), w sklepach małego formatu można było wybierać średnio wśród 47 opcji. Poza sezonem liczba pozycji zdecydowanie spada i ogranicza się do kilkunastu wariantów. W tym sezonie liderem wśród lodów impulsowych był Ko[1]al, a tuż za nim miejsce zajęły Unilever i Froneri – ci trzej producenci wspólnie odpowiadali za ponad 80% obrotu kategorii. Do najpopularniejszych marek należały: Algida Magnum, Big Milk oraz Nestle Kaktus.
– Tylko nowości w kategorii lodów impulsowych w sezonie 2022 od[1]powiadały za niemal 16% obrotu kategorii w sklepach małoformatowych do 300 m2. Główni producenci uraczyli nas wieloma propozycjami, wśród nich do top 3 nowości 2022 wpadły: Kaktus Boom w niebieskiej polewie o pojemności 45 ml (Froneri), Magnum Almond Remix 85 ml (Uni[1]lever) i Algida Big Milk Big Cookiew rożku 140 g (Unilever). W tym sezonie mogliśmy trafić również na zupełnie nowe marki: Nuii (Froneri) oraz Slick (Koral) – obie oferujące cztery smaki – oraz pojedynczy wariant Algidy Buzz Astral producenta Unilever – wyjaśnia Ilona Mazurek z CMR.
Według analizy CMR dotyczącej rodzajów lodów, które cieszą się największym wzięciem, to poza klasycznymi smakami mlecznymi – typu śmietankowe, waniliowe w czekoladzie czy czekoladowe, obserwuje się rozszerzenie oferty lodów wodnych w polewie z dodatkiem strzelającego cukru. Konsument ma możliwość wyboru pomiędzy wieloma pozycjami, w tym: Kaktusa Boom w niebieskiej i fioletowej polewce 45 ml (Froneri), aż pięcioma smakami marki Koral Ekipa – cytryna, truskawka, pomarańcza i jabłko, dostępnymi w dwóch wersjach: zwykłej 50 ml i XL 65 ml, oraz kwaśne jabłko w wersji XL. Poza powyższymi propozycjami, w sklepie konsument może natrafić na: Algida Buzz Astral 55 ml, Koral Slick Fresh 65 ml oraz Oranżada Hellena Strzelająca 55 ml. Sporym zainteresowaniem cieszą się warianty o smaku karmelu lub toffi. Przykładami są lody Koral Koktajlowe o smaku krówka-kukułka w kubku 220 ml, Algida Zapp o smaku toffi 60 ml, Algida Magnum Double Billionaire karmelowy 85 ml, Algida Big Milk Toffie Intense 100 ml oraz nowość: Nuii o smaku Słonego Karmelu & Australijskie Orzechy Makada[1]mia 90 ml.

Lody familijne
W kategorii lodów familijnych w sklepach małoformatowych do 300 m2 w szczycie sezonu 2022 można było wybierać średnio pomiędzy 17 wariantami, podczas gdy poza sezonem wybór ograniczał się zwykle do 9-10 opcji. – Większość transakcji dotyczyła opakowań o dużych pojemnościach, głównie 900-1000 ml.
Wiodącymi producentami kategorii były kolejno Grycan, Unilever oraz Koral. Dla kategorii największe znaczenie miały ma[1]ki takie jak: Grycan, Big Milk, Koral Lody jak Dawniej i Algida Carte D’Or, osiągające ponad połowę udziałów wartościowych – wylicza Ilona Mazurek z CMR. Wśród najbardziej wartościowych linii produktowych w rankingu top 3 SKU pod względem wartości sprzedaży znalazły się produkty: Algida Big Milk Śmietankowe 900 ml, Koral Koktajlowe o smaku krówka-kukułka o pojemności 400 ml oraz Grycan czekoladowe w opakowaniu 500 ml. W sezonie 2022 pojawiły się też nowości, a wśród nich między innymi: Algida Carte D’Or Baileys 900 ml, Lody Jak Dawniej jogurtowe z sorbetem z czarnej porzeczki 900 ml oraz Kolorowe Lato o smaku słone[1]go karmelu z wanilią Bourbon 1000 ml.
Przygotowania do sezonu
Firmy z branży lodów przygotowują się do nadchodzącego sezonu. W tym roku czynnikiem wpływającym zarówno na ofertę, jak i sprzedaż lodów będzie inflacja, która podnosi koszty produkcji. – Okres wiosenno-letni to niezwykle wytężony czas w branży lodowej. Przygotowujemy się do niego intensywnie przez cały rok, opracowując nowości i zapewniając odpowiednią dystrybucję dla naszych bestsellerowych propozycji. Jeśli chodzi o inflację, to w tym sezonie z pewnością będzie ona miała znaczący wpływ na kształtowanie oferty. Z uwagi na pokaźny wzrost kosztów produkcji, w tym energii oraz podstawowych składników używanych do produkcji lodów, takich jak: śmietanka kremówka, żółtka jaj czy owoce, musieliśmy (jak wszyscy producenci) dostosować cennik do aktualnychwarunków rynkowych – wyjaśnia Wojciech Kwestorowski z firmy Grycan.