Tekst Monika Pawluk
Napoje bezalkoholowe są kategorią sezonową i impulsową. Sprzedaż idzie w górę wraz ze wzrostem temperatury. To właśnie w upalne dni najczęściej poszukujemy orzeźwienia i nawodnienia dla naszego organizmu.
Jakie jeszcze oczekiwania wobec napojów, soków, wód i produktów mlecznych fermentowanych mają konsumenci? Jedno jest pewne, że z większą częstotliwością tego typu produkty trafiają do koszyka zakupowego w okresie wiosenno-letnim. Analitycy M/platform opracowali raport pt. „2022 – dwa tysiące dwudziesty DROGI rok”, w którym pokusili się o stworzenie rankingu najlepszych dni dla sprzedaży 7 kategorii spożywczych. Wśród kilku produktów pod lupę wzięto także dane dotyczące zakupu różnego rodzaju napojów gazowanych i niegazowanych, wód, soków i produktów mlecznych fermentowanych.
Pierwsze miejsce w tym zestawieniu zajął 1 lipca, drugie – 25 czerwca, a na trzeciej pozycji uplasował się 19 sierpnia. Jak wynika z analizy M/platform, wszystkie trzy dni to wakacyjne weekendy z piękną, letnią pogodą, podczas których konsumenci kupowali o ponad 80% więcej sztuk różnych napo[1]ów, w tym wody. Eksperci z M/platform podkreślają we wspomnianym raporcie, że „kategoria napojów jest bardzo sezonowa i impulsowa. A wykresy najwyższych temperatur pokrywają się z wykresami rosnących sprzedaży napojów czy lodów.
W weekendy większa sprzedaż napojów wynika także z większej ilości spotkań towarzyskich (grille) i przebywania w ciągu dnia na zewnątrz”.

Powrót do mniejszych formatów
Znaczna część napojów jest dostępna na sklepowych półkach przez dwanaście miesięcy. Producenci w odpowiedzi na sezonowość i wzrost zainteresowania tą kategorią w okresie wiosenno-letnim urozmaicają ofertę. Zwracają także uwagę na preferencje konsumentów dotyczące wielkości opakowań. Obecnie dostrzegal[1]ny jest powrót do mniejszych formatów.
– Większość produktów, jak soki 100%, nektary, smoothie, soki warzywne, są dostępne przez cały rok. Najbardziej popularne i najchętniej kupowane przez Polaków smaki to soki pomarańczowe i jabłkowe. W sezonie wiosenno-letnim do szerokiej gamy naszych produktów doda[1]jemy lemoniady, pyszne i orzeźwiające na bazie soków owocowych z limonki, cytryny, rabarbaru, arbuza, jabłka. W okresie pandemii dużym powodzeniem cieszyły się opakowania tzw. rodzinne, ekonomiczne. Aktualnie wraca zapotrzebowanie na mniejsze formaty. Zwłaszcza w kategorii napojów dla dzieci, soków przecierowych, smoothie, soków tłoczonych, konsumenci wybierają wygodne, jednoporcjowe butelki, które łatwo można schować do torby, plecaka – mówi Joanna Kołodyńska, dyrektor marketingu Grupy Polmlek.
Prozdrowotne trendy
Od kilku lat w produkcji napojów, soków, wód i napojów mlecznych dostrzec można też silną tendencję zwrotu ku pro[1]duktom prozdrowotnym. Kolejnym trendem jest profilowanie napojów pod konkretną grupę konsumentów. – W sezonie wiosna-lato 2023 planujemy wdrożenie wody z sokiem bio dla dzieci i młodzieży. Będą to trzy smaki napojów z certyfikatem rolnictwa ekologicznego, który daje gwarancję, że użyte w produkcji warzywa i owoce pochodzą z gospodarstw, gdzie dojrzewały w naturalnym tempie, w kontrolowanych warunkach, bez użycia pestycydów – dodaje Joanna Kołodyńska z Polmleku.
W skład nowego pro[1]duktu wchodzi woda mineralna z własnego ujęcia, które znajduje się na terenie zakładu w Tymienicach, oraz co najmniej 45% soku tłoczonego z ekologicznych owoców i bez dodatku cukru. Kolejnym segmentem napojów, który rozwija firma są smoothie z niewielką ilością mleka lub mleczka kokosowego, z dodatkiem płatków owsianych. Sezon wiosenno-letni to także czas spotkań w gronie znajomych czy rodziny. Te okazje również biorą pod uwagę producenci napojów, konstruując ofertę. Na przykład Grupa Polmlek od wielu lat produkuje napoje w większych formatach, w kartonach o pojemności 2 l.
Napoje fermentowane
Przywiązanie konsumentów do jakości i naturalnych składników widoczne jest także w coraz częstszym spożywaniu wody, ale także w kategorii napojów mlecznych fermentowanych. – Bardzo pozytywnym zjawiskiem, zapoczątkowanym w dobie pandemii koronawirusa, jest stale rozwijający się wśród konsumentów trend prozdrowotny – przyznaje Małgorzata Cebelińska, wiceprezes zarządu SM Mlekpol. Sięganie przez konsumentów po zdrowe produkty wpływa na popularność wyrobów mleczarskich. To, co najbardziej cenią w nich Polacy, to fakt, że charakteryzują się prostym, czystym składem, dużą wartością odżywczą oraz zawartością witamin i minerałów. – Napoje fermentowane, poza tymi wszystkimi walorami, mają jeszcze bakterie kwasu mlekowego, które korzystnie wpływają na odporność oraz na procesy trawienne. Z tego względu obserwujemy stałe zainteresowanie asortymentem jogurtów pitnych, kefirów czy maślanek, choć przyznać trzeba, że wciąż znacząco rośnie ono latem. Dzieje się tak, ponieważ wyroby fermentowane doskonale orzeźwiają, a także nawadniają organizm w upalne dni, o czym wie i co docenia wielu konsumentów – podkreśla Małgorzata Cebelińska, wiceprezes zarządu SM Mlek[1]pol. Jak dodaje przedstawicielka firmy, konsumenci zawsze chętnie sięgają po jogurty zarówno łyżeczkowe, jak i pitne czy bezlaktozowe. Produkty te cieszą się dużym zainteresowaniem przez cały rok. Także maślanki oraz kefiry są wciąż popularne w sezonie. Latem dodatkowo rośnie sprzedaż mleka zsiadłego i chłodników, na przykład warzywnego. Innym aktualnym trendem rynko[1]wym dostrzegalnym w grupie produktów fermentowanych jest łączenie w jednym produkcie funkcji smakołyku i zdrowej przekąski. W odpowiedzi na te potrzeby Mlekpol rozwinął tę kategorię do deserów z maślanką w trzech smakach: z nata de coco i kawałkami czekolady, muffinki jagodowej oraz tarty cytrynowej.