Słodycze są jednym z najczęstszych prezentów wręczanych z okazji Dnia Kobiet. Na 8 marca przypada także najwyższy pik sprzedaży słodkiego asortymentu. Sprawdzamy, na jakie jeszcze okazje Polacy lubią kupować słodycze i obdarowywać nimi swoich bliskich.
Tekst Monika Pawluk
Według danych M/panel w rankingu najlepsze dni dla sprzedaży 7 kategorii spożywczych słodycze największym zainteresowaniem klientów sklepów małoformatowych do 300 m2 w ubiegłym roku cieszyły się 8 marca, czyli w Dniu Kobiet. Pod względem ilości kolejne dni największych obrotów to Wielkanoc i Halloween. Z kolei pod względem wartości miejsce drugie i trzecie należałoby do Dnia Matki oraz Walentynek, na które klienci zazwyczaj kupują droższe zestawy czekoladek.
– Szacunek i wyrazy sympatii składane okolicznościowo paniom są bardzo mocno obecne w naszej kulturze i stanowią wy[1]raźnie widoczną siłę napędową sprzedaży słodyczy. W Dniu Kobiet zainteresowanie pralinami czy bombonierami często przewyższa, w ujęciu tygodniowym, nawet takie okazje jak Wielkanoc, Dzień Matki i Dzień Dziecka. Dlatego tak ważne jest, aby w tym okresie na sklepowych półkach

Opakowania dopasowane do okazji
Klienci, szukając słodyczy idealnych na podarunek, często sięgają po asortyment w eleganckiej, prezentowej szacie graficznej oraz ozdobnych opakowaniach. – Od wielu lat obserwujemy, że konsumenci na szczególne okazje często szukają słodyczy w dedykowanych, prezentowych opakowaniach. Dlatego wychodząc naprzeciw ich oczekiwaniom, co roku przygotowujemy specjalną, limitowaną ofertę okazjonalną, po którą konsumenci zawsze chętnie sięgają. Jako ponadczasowy prezent na Dzień Matki sprawdzają się nasze kultowe bombonierki z czekoladkami nadziewanymi – wyjaśnia Agnieszka Rybicka, specjalista ds. PR & CSR w firmie Wawel.
Na przykład Wawel w ofercie posiada Królewskie Mleczko zamknięte w szkatuł[1]kowym różowym opakowaniu. W formie słodkiego upominku dla mamy z okazji jej dnia popularnością cieszą się też duże czekolady w okazjonalnych opakowaniach, nawiązujących do tego święta. Tegoroczną nowością firmy Wawel jest duża czekolada Malina z Różą 275 g. W tym przypadku opakowanie szatą graficzną również nawiązuje do specjalnej okazji. Produkt zapakowany został w subtelny różowy kartonik prezentowy z motywem serca.
Słodki Dzień Dziecka
Sprzedaż słodyczy wzrasta także w okresie poprzedzającym 1 czerwca. Różnego rodzaju słodkości są dosyć częstym dodatkiem do prezentów wręczanych najmłodszym z okazji ich święta. – Z kolei w Dniu Dziecka warto postawić na pro[1]dukty, które z jednej strony są uwielbiane przez najmłodszych, ale z drugiej spełniają konkretne wymagania rodziców dokonujących zakupu – podkreśla Mariusz
Jaroszewski z firmy Colian. Rodzice zwracają uwagę na skład słodyczy kupowanych dla dzieci. Chcą, żeby produkty stanowiły przede wszystkim zdrową przekąskę, bogatą w sok owocowy, na bazie naturalnych aromatów. Klienci zwracają też dużą uwagę na to, czy asortyment nie posiada w składzie sztucznych barwników i konserwantów. Wśród popularnych produktów dedykowanych najmłodszym odbiorcom są żelki. Na przykład firma Colian kilka lat temu na rynek wprowadziła Żelki Akuku. Z czekoladowych propozycji wpisujących się w gusta dzieci są też produkty typu bites – zamknięte w atrakcyjnych i poręcznych opakowaniach. W okresie poprzedzającym 1 czerwca klienci kupują także zestawy słodyczy.
– Z okazji Dnia Dziecka konsumenci chętnie sięgają po zestawy słody[1]czy oraz czekolady czy słodkości w opakowaniach nawiązujących do tej okazji. Wawel w swojej ofercie proponuje pyszne słodkości, tworzone ze szczególną starannością i dbało[1]ścią o receptury, wykorzystując najlepszej jakości składniki – informuje Agnieszka Rybicka z firmy Wawel.
Wiosenna odsłona słodkiego asortymentu
W tym roku Wawel przygotował w Ofercie Wiosennej słodki zestaw słodyczy. W środku znajduje się czekolada o smaku mango, miniczekolada o smaku krówkowym oraz cztery czekoladki nadziewane o smaku banan z karmelem. Drugą propozycją producenta są praliny w czekoladzie.
Jak zaznacza przedstawicielka firmy Wawel, proces przygotowania oferty wiosennej rozpoczyna się z rocznym wyprzedzeniem. – W pierwszej kolejności prowadzimy analizę rynku oraz badania. Sprawdzamy trendy konsumenckie, a w nich cieka[1]we połączenia smakowe i dodatki. Drugi etap to liczne spotkania merytoryczne różnych działów, mające na celu omówienie procesów technologiczno-produkcyjnych, a także logistyki i zaplanowanie działań wsparcia trade’owego i marketingowego, wśród których zapadają m.in. decyzje o wyborze dedykowanej szaty graficznej na wybrany asortyment. Po przejściu wszystkich etapów koncepcyjnych rozpoczyna się praca poszczególnych działów firmy w obszarze wykonawczym. Jest to długi i angażujący proces, którego efekt konsumenci widzą co roku w sezonie wielkanocnym i wiosennym na sklepowych półkach.