Słodycze to duża kategoria w sklepach małoformatowych do 300 m2. (Fot. Shutterstock)

Słodki rynek

Kuszą smakiem i zapachem. Oblane czekoladą lub obsypane miazgą orzechową. Słodycze. Mają wierną rzeszę swych fanów, ponieważ to one kojarzą się nam z przyjemnymi chwilami.

Od kiedy Polską zawładnęła dwucyfrowa inflacja my, konsumenci zaczęliśmy baczniej patrzeć na nasz codzienny koszyk zakupowy. Tniemy koszty i uczymy się oszczędzania, ponieważ ceny biją na alarm. Jednak każdy z nas ma pewne przyzwyczajenia, że mimo racjonalnych argumentów, trudno nam z nich zrezygnować. Jednymi z takich są słodycze. Prawdziwe łasuchy wiedzą o czym mowa? Jaka jest ich sprzedaż w porównaniu do okresu sprzed szalonej inflacji? Przyjrzyjmy się raportom.

Lubimy słodycze

Słodycze to duża kategoria w sklepach małoformatowych do 300 m2. Pod względem wartości sprzedaży plasuje się na czwartym miejscu po alkoholach, produktach tytoniowych i napojach. Jej udziały przekraczają 4%. Wartość sprzedaży w porównaniu do poprzedniego półrocza wzrosła o około 10% (01-06.2022 vs 01-06.2021). Jednocześnie 14% paragonów zawiera przynajmniej jeden produkt z tej kategorii (YTD 06.2022). Jednak konsumenci nie poprzestają na jednym produkcie, średnio na paragonie znajdują się dwa opakowania. A jest z czego wybierać. Ponad 200 słodyczy można znaleźć na półkach sklepu, i jak podaje CMR jest to o ponad 10 wariantów więcej niż w pierwszym półroczu 2021 roku.

Tak duża liczba produktów związana jest z tym, że słodycze to duża i rozbudowana kategoria. Można w niej znaleźć produkty dla dzieci, na specjalne okazje, prezenty, święta. Są wyroby czekoladowe i zbożowe, takie które można zjeść od razu po wyjściu ze sklepu i takie, które bardziej pasują na spotkanie z przyjaciółmi. Największy wybór konsument znajdzie wśród ciastek – około 50 rodzajów, powyżej 20 rodzajów czekolad i batonów czekoladowych. A więcej niż 10:  wafelków impulsowych, gum do żucia, żelków i pianek oraz pralin. Na drugim biegunie znajdują się takie kategorie jak: krówki, galaretki smakowe czy sezamki. Tutaj średnio konsument znajdzie mniej niż 2 warianty.

Jest w czym wybierać

Kategorie z największą liczbą dostępnych wariantów zbieżne są z tymi o największej wartości sprzedaży. I pod tym względem 3 największe rodzaje słodyczy to: ciastka, batony czekoladowe i czekolady, z udziałami wartościowymi odpowiednio: 18%, 13%, 12% (pierwsze półrocze 2022). Jeżeli pod uwagę weźmie się ilość sprzedanych opakowań to ranking największych kategorii ulegnie zmianie. Największą liczbą sprzedanych opakowań charakteryzują się batony czekoladowe (17%), ciastka „spadają” na drugie miejsce (15%), trzecie miejsce zajmują wafelki impulsowe (15%). Na kolejnych plasują się czekolady (8%) oraz gumy do żucia (7%).

Zmiany w poszczególnych rankingach wynikają z różnic w cenie. Jak wyglądają ceny, ale w porównaniu za 100 gram? Nie od dziś wiadomo, że wychowanie dzieci często wiąże się z dużymi wydatkami. Również w kategorii słodycze „najwyższe wydatki” dotyczą łakoci dla dzieci. Według danych CMR średnia cena za 100 gram produktu z tej kategorii wynosi już 20 złotych. Tutaj prym wiodą produkty Ferrero (jajka niespodzianki) oraz Mondelez (Secter Box). Wydaje się, że zakup gum to stosunkowo niewielki wydatek, jednak w przeliczeniu ceny na wagę jest to druga najdroższa kategoria. 100 gram gum kosztuje około 14 zł. Wysoko plasują się również różnego rodzaju batony: owocowe – 9 zł, funkcjonalne – 7,6 zł, chłodzone – 7,2 zł, zbożowe: – 6,1 zł. Zdecydowanie tańsze są wafelki impulsowe – 3,5 zł. Z kolei najniższą cenę posiadają krówki, toffi – 2,4 zł. Co ciekawe niewiele droższe są ciastka – 2,5 zł. Podane ceny dotyczą pierwszego półrocza 2022 i sklepów małoformatowych do 300 m2.

Wafelki impulsowe, gumy do żucia, czekolady, cukierki funkcjonalne i  odświeżające, batony czekoladowe oraz ciastka,  wszystkie te kategorie znajdziemy praktycznie w każdym sklepie. Różnego rodzaju batoniki, wafelki są często pierwszym wyborem gdy przychodzi ochota na małą słodycz. Co piąta wydana złotówka na słodkie przekąski przeznaczana jest na słodycze impulsowe.W każdym powyższym przypadku dystrybucja numeryczna przekracza 95%. Największą cierpliwością będą musieli wykazać się konsumenci szukający krówek oraz batonów owocowych. Krówki znajdują się w około 1 na 5 sklepów małoformatowych do 300 m2 a batony owocowe w 1 na 5.

Jak podaje CMR 10 produktów z najwyższą wartością sprzedaży od stycznia do czerwca 2022 roku w sklepach małoformatowych do 300 m2 to: Kinder Bueno; wafelek 43g, Kinder Niespodzianka 20g, Merci Finest Selection Red 250g, Wedel Ptasie Mleczko waniliowe 360g, Milka Secret Box 14g, Ferrero Raffaello 150g, Prince Polo Classic XXL 50g, Kinder Bueno White 39g, 7 Days z nadzieniem kakaowym 60g oraz 7 Days Super Max 110g. Jedynie sprzedaż 3 produktów spadła w porównaniu do pierwszego półrocza 2021: Kinder Niespodzianki, Merci oraz Raffaello. Natomiast najwyższy wzrost zanotował Secret Box.

Dla porównania 10 produktów z najwyższą liczbą sprzedanych opakowań to: Prince Polo Classic XXL 50g, 7 Days z nadzieniem kakaowym 60g, Grześki Mega kakaowe w polewie 48g, Kinder Bueno 43g, Kinder Mleczna Kanapka 28g, Snickers z nadzieniem nugatowym 50g, Kinder Niespodzianka 20g, Kinder Bueno White 39g, 3 Bit Classic 46g, 7 Days Super Max 110g. W porównaniu do poprzedniego rankingu znajdują się 4 nowe produkty. A największy wzrost sprzedaży zanotował 3 Bit.

Słodycze to duża kategoria w sklepach małoformatowych do 300 m2.  (Fot. Shutterstock)
Słodycze to duża kategoria w sklepach małoformatowych do 300 m2. (Fot. Shutterstock)

Małe przyjemności

Małą przyjemność mogą zapewnić również sezamki. Jest to zdecydowanie mniejsza kategoria. Jedynie co około 200 opakowanie sprzedawane w przeciągu ostatnich 12 miesięcy (07.2021-06.2022) przypada na sezamki. Udziały wartościowe w kategorii słodyczy są jeszcze niższe i wynoszą około 0,2%. Związane jest to ze stosunkowo niską ceną przeciętnego opakowania, która wynosi około 1,50 zł. Jednak i na tym rynku widoczne są wzrosty cen. W czerwcu 2021 roku analogiczny zakup był tańszy o około 15 groszy. Zakup sezamek to zdecydowanie prostszy wybór. Według danych CMR w przeciętnym sklepie małoformatowym do 300 m2 znajduje się 1,3 warianty tego rodzaju słodyczy. Równocześnie kupujący sezamki musi wykazać się większą determinacją, gdyż ten produkt znajduje się w około co drugim sklepie.  A jak już konsument znajdzie odpowiedni sklep to kupuje z małym zapasem. Średnia liczba opakowań przypadająca na pojedynczy zakup to 2 sztuki.

Zdecydowanym liderem w tej kategorii jest produkt Wedla: sezamki Aha standardowe w opakowaniu 27 gramowym. W przeciągu ostatnich 12 miesięcy w porównaniu do roku wcześniej jego sprzedaż liczona w liczbie opakowań wzrosła o ponad 3% (MAT 06.2022 vs MAT 06.2021). Drugim najbardziej popularnym produktem były sezamki producenta Odra, również w wersji standardowej, 27 gramowej. Na ostatnim miejscu podiom znalazły się sezamki: Amki To Go z quinoa 18 g. Oba produkty w analizowanym okresie nieco straciły na liczbie sprzedanych opakowań.

Nadal małą przekąską jednak o trochę bardziej społecznym charakterze są draże i bakalie w polewie. Udział w liczbie sprzedanych opakowań w ostatnich 12 miesiącach (lipiec 2021 – czerwiec 2022) w sklepach małoformatowych do 300 m2 wynosi około 2% i  jest praktycznie taki sam jak 12 miesięcy wcześniej. Jest to powszechna kategoria z dystrybucją numeryczną powyżej 80%. Średnio w każdym z tych sklepów znajduje się 7 wariantów. A przeciętne opakowanie waży około 80 gram i kosztuje 3,40 zł (czerwiec 2022). Rok wcześniej średnie opakowanie produktu z tej kategorii kosztowało 2,90 zł. Wzrost cen jest dość znaczny. Średnie ceny za jednostkę miary w okresie 07.2022-06.2022 w porównaniu do wcześniejszego okresu wzrosły aż o około 20%. Jednak wzrost cen praktycznie nie wpłynął na zmniejszenie rotacji. Liczba sprzedanych opakowań przypadająca na przeciętny sklep  spadła jedynie o nieco więcej niż 1%.

Najczęściej kupowanym produktem są draże kokosowe Korsarz producenta Skawa. Za sukcesem tego produktu stoi między innymi wysoka dystrybucja (produkt dostępny jest w nieco ponad połowie sklepów) oraz atrakcyjna cena, niższa od średniej o ponad 1 zł (czerwiec 2022). Drugi produkt pod względem liczby sprzedanych opakowań również należy do tego producenta: draże śmietankowe Marynarz. Ostatnie miejsce podium zajmują żółte M&M’s 45 gram.

Tekst: Przemysław Bojanowski Centrum Monitorowania Rynku (CMR)

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *