Święta to jeden z najbardziej „gorących” okresów w handlu (Fot. Shutterstock)

Wydatki bożonarodzeniowe

Święta to jeden z najbardziej „gorących” okresów w handlu. Rosną wydatki klientów, zwiększa się ich liczba w sklepach, a sprzedaż w wielu kategoriach osiąga najlepsze wyniki w roku. Jak będzie w tym roku? Grudzień w handlu to jeden z lepszych okresów w roku. Według danych GUS, sprzedaż detaliczna w grudniu 2021 roku była wyższa niż przed rokiem o 8%. Wartość sprzedaży w omawianym okresie rdr. wzrosła głównie za sprawą rosnącej inflacji – jak podaje GUS.

Zaciskamy pasa

Typowe świąteczne zakupy składające się z 28 produktów kosztują w 2022 r. średnio 248,18 zł. Dla porównania, przed rokiem Polacy płacili za identyczne sprawunki znaczniej mniej, bo 207,52 zł – jak podają badania GUS-u. Obecna sytuacja na rynku zmusza konsumentów do pewnych zmian zakupowych. W najbliższe święta 63 proc. osób ograniczy wydatki, a 40 proc. aktywnie będzie poszukiwać tańszych, alternatywnych ofert lub promocji. Inflacja i kryzys kosztów utrzymania sprawiają, że konsumenci przewartościowują swoje wy[1]datki. W nadchodzącym okresie świątecznym oraz tygodniach go poprzedzających, wielu z nich dysponować będzie mniejszym budżetem na wydatki, a cena będzie głównym czynnikiem determinującym decyzje zakupowe ponad połowy osób.

Święta to jeden z najbardziej „gorących” okresów w handlu (Fot. Shutterstock)
Święta to jeden z najbardziej „gorących” okresów w handlu (Fot. Shutterstock)

Szukając alternatyw

Przyszłe miesiące okazują się być okresem niepewnym, pełnym niewiadomych. „Możemy zadać sobie pytanie, czy w tym roku wyjątkowo trudna sytuacja ekonomiczna wielu polskich rodzin przełoży się na zmianę podejścia konsumentów do wydatków również w okresie świątecznym, np. zastąpienia produktów premium produktami marek własnych, aktywnego poszukiwania promocji, robienia zakupów z wyprzedzeniem itp., czy może jednak święta Bożego Narodzenia, jako wyjątkowy okres w kalendarzu, sprzyjający odpoczynkowi w rodzinnym gronie i będący odskocznią od codziennych problemów, zachęci Polaków do zwiększonych wydatków na żywność i zakupu produktów z wyższej półki, z których rezygnują na co dzień” – zastanawia się Renata Juszkiewicz, Prezes Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji. Mimo wielu wyzwań, z jakimi zmagają się producenci i handlowcy, branża zaczyna okres przygotowań do świąt. Sklepy nie szczędzą wysiłków, aby wyróżnić się na tle konkurencji pod względem ciekawej oferty (m.in. asortyment premium, regionalne dania), sposobu prezentacji produktów, odpowiedniej atmosfery, wysokiego poziomu komfortu i bezpieczeństwa zakupów, profesjonalnej obsługi i oczywiście atrakcyjnych promocji.

Tekst: Marzena Sawczuk

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *