Bożonarodzeniowy stół wygląda na odświętny m.in. dlatego, że jest znacznie bardziej suto zastawiony niż na co dzień. Słodkie wypieki są jednymi z obowiązkowych pozycji.
Słodkie dodatki
Dopełnieniem smacznego ciasta jest jego dekoracja. Ciasta, torty i ciasteczka dzięki dekoracji wyglądają niczym arcydzieła. Najnowsze przepisy na słodkości łączą w sobie wiele smaków, tekstur oraz faktur. Posypki, cukrowe pisaki, masy lukrowe, marcepanowe czy plastyczne, do tego figurki, kwiaty czy owoce – ciasta dekorować można na wiele sposobów. Podstawą są jednak polewy, które występują w różnych smakach i kolorach. W okresie świątecznym w sklepach małe go formatu polewy stanowią nieco poniżej 10% wartości kategorii. Jak potwierdzają dane CMR, to produkt zdecydowanie tańszy od mas. Wydatek związany z jego zakupem w sklepie małoformatowym przekracza 3,5 zł. Przeciętnie konsument kupuje 1,5 opakowania z dostępnych ponad 3 wariantów w sklepie. Pięć najlepiej sprzedających się produktów w święta 2020 w sklepach o powierzchni do 300 mkw. należało do dwóch marek: Delecta Polewa Smak Ciemnej Czekolady i Polewa Smak Mlecznej Czekolady oraz Dr. Oetker Polewa Deserowa, Polewa Mleczna, Lukier Klasyczny.

Gdy brakuje czasu
Mimo że większość gospodyń stara się samodzielnie przygotowywać potrawy, niekiedy nie dysponują tak dużą ilością wolnego czasu. Z pomocą przychodzą ciasta w proszku, półprodukty czy nawet oferta gotowych ciast. Wybór wariantów na rynku jest ogromny. Sernik na zimno, ciasto czekoladowe, piernik, karpatka, ciasto jogurtowe, tiramisu, brownie, babeczki – w krótkim czasie można przygotować wiele wariantów słodkości. Mieszanki do ciast czy paczkowane wypieki również powinny znaleźć swoje miejsce na sklepowej półce. Współczesne tempo życia i trend convenience mają wpływ na duże zainteresowanie tego typu produktami. Nie bez powodu przecież kategoria gotowych ciast paczkowanych największe sprzedaże osiąga w ostatnich 3 miesiącach roku.
Marki Delecta, Dr. Oetker i Gellwe oferują w sklepach małego formatu ponad sto wariantów ciast i babeczek w proszku. I choć wiele osób nie wyobraża sobie na świątecznym stole ciasta „z torebki”, wartość tej kategorii podwaja się w stosunku do poprzedzających miesięcy. Według CMR, wspomniane trzy marki, których producentami są odpowiednio: Bakalland, Dr. Oetker i FoodCare generują ponad 90% obrotu kategorią ciast w proszku w tym okresie. Najwidoczniej największą trudność klientom sklepów małoformatowych do 300 mkw. sprawiają serniki, bowiem zajmowały one dwie czołowe pozycje pod względem sprzedaży w ubiegłoroczne święta. Na kolejnym miejscu znajdują się ciasta czekoladowe. Przygotowane własnoręcznie od podstaw, w nieco szybszej wersji z półproduktów czy gotowy wypiek ze sklepu – ciasta pojawiają się na każdym świątecznym stole. Święta Bożego Narodzenia pachną przede wszystkim: goździkami, wanilią, przyprawami korzennymi i cynamonem.
Tekst: Marzena Sawczuk