Zakupy produktów spożywczych dokonujemy każdego dnia, lecz w okresie świąt Bożego Narodzenia ogarnia nas zakupowy szał. Jak to będzie wyglądało tego roku? Panel Gospodarstw Domowych GfK Polonia przedstawia dane jak sytuacja kształtowała się przez ostatnie dwa lata.
Smart zakupy
Należy również pamiętać i spodziewać się, że nabywcy będą szukać jak najkorzystniejszych ofert/promocji, co wynika choćby z analiz zmian zwyczajów zakupowych – Raport GfK Behavior Change (w ramach szukania oszczędności w kontekście wzrostu cen dla kategorii mięso i ryby 31 proc. respondentów dekla – ruje kupowanie produktów w pro – mocjach, 44 proc. rzadsze zakupy, a 13 proc. kupowanie tańszych produktów), czy rosnącego odsetka zakupów w sposób „smart” (prawie 75 proc. nabywców zachowuje się w sposób „smart”).
Analiza dotycząca rynku ryb
Wzrost znaczenia karpia w okresie świątecznym widać wyraźnie, patrząc na strukturę zakupów gospodarstw domowych oraz udział poszczególnych gatunków ryb w okresie całego roku i w grudniu. Niekwestionowanym liderem jest śledź stanowiący ok. 1/3 zakupów wszystkich ryb. Drugie miejsce zajmuje makrela odpowiadająca za ponad 11 proc. rynku, a potem łosoś z udziałami ponad 8 proc. Karpia, z udziałami na poziomie 3,5 proc., wyprzedzają jeszcze: mintaj, dorsz, pstrąg i tuńczyk. Struktura zakupów zmienia się diametralnie w okresie przed – świątecznym. Co prawda, palmę pierwszeństwa nadal dzierży śledź, ale zaraz za nim pojawia się karp z udziałami na poziomie 16 proc., a więc prawie 5-krotnie wyższymi niż w przekroju całego roku. Warto na pewno przyjrzeć się zakupom świątecznym w szerszej perspektywie czasowej – np. porównując dwa ostatnie grudnie (w 2021 i w 2020 roku) – w celu zidentyfikowania za – chodzących zmian. Obserwujemy umacnianie się pozycji śledzia i niewielki spadek udziałów karpia. Z pozostałych ryb traci dorsz i makrela, natomiast zyskuje łosoś i pstrąg. Wzrost udziałów innych gatunków ryb („pozostałe”) wskazuje na rozszerzenie portfolio naszych zakupów.
Tekst: Grzegorz Mech, business development manager w Panelu GfK Polonia