Ile wody piją Polacy? Wzrost sprzedaży wody gazowanej i spadki w pozostałych segmentach

Moda na zdrowy styl życia sprawiła, że Polacy dbają o prawidłowe nawodnienie organizmu. Konsumenci są też coraz bardziej świadomi swoich potrzeb. Chętnie sięgają po produkty o naturalnym składzie, bez cukru, sztucznych słodzików czy konserwantów. Wychodząc naprzeciw tym preferencjom klientów, producenci wód butelkowanych regularnie rozbudowują portfolio swojego asortymentu. Pomimo dużej popularności wody butelkowanej w ciągu dwóch ostatnich lat w niektórych segmentach dostrzegalny jest nieznaczny spadek wolumenu sprzedaży.

Woda butelkowana to jedna z największych kategorii produktowych w grupie napojów bezalkoholowych w Polsce. Obejmuje wodę gazowaną i niegazowaną, czystą, smakową oraz funkcjonalną. O jej silnej pozycji na krajowym rynku decyduje wysoki wolumen sprzedaży. Na zainteresowanie konsumentów zakupem wody wpływa przede wszystkim prozdrowotny trend rozwijający się w ostatnich latach. Picie wody stało się modne, głównie za sprawą prowadzonych na szeroką skalę akcji edukacyjnych społeczeństwa, przeprowadzanych zarówno przez samych producentów wody, jak i przedstawicieli środowiska medycznego, a także instytucje i osoby publiczne. Podejmowane inicjatywy pokazały, że woda może stanowić zdrową i niekaloryczną alternatywę na przykład dla wysokosłodzonych napojów.

Według danych Centrum Monitorowania Rynku woda ma największe znaczenie pod kątem udziałów wolumenowych w kategorii napojów bezalkoholowych. – Najważniejszą kategorią napojową dla małego formatu pod kątem wartości są napoje gazowane i odpowiadają one za 34% sprzedaży wszystkich napojów bezalkoholowych. W przypadku udziałów wolumenowych największe znaczenie ma woda – 46% – informuje Tomasz Rydzewski z CMR. Konsumenci są coraz bardziej świadomi swoich potrzeb. Chętnie sięgają po napoje o naturalnym składzie, bez cukru, sztucznych słodzików czy konserwantów. Wychodząc naprzeciw preferencjom klientów, producenci wód butelkowanych regularnie rozbudowują portfolio. Gdyż potrzeby konsumentów to obecnie oprócz jakości i dbałości o naturalny skład, jeden z głównych czynników mających wpływ na wyznaczanie ścieżki rozwoju asortymentu.

Woda w prawie każdym koszyku

O tym, że woda jest jednym z podstawowych produktów w koszyku zakupowym niemal każdego Polaka, świadczą dane zgromadzone przez Panel Gospodarstw Domowych GfK Polonia za lata 2021-2022. Ale w niektórych segmentach dostrzegalne są spadki wolumenu. Jak informuje Anna Michalak, Senior Consultant w Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia, w 2022 roku po wodę butelkowaną sięgnęło 96 proc. gospodarstw domowych w Polsce, czyli sytuacja kształtowała się podobnie jak w roku poprzednim. Natomiast w ujęciu wolumenowym (w litrach kupowanych przez gospodarstwa domowe) kategoria ta odnotowała 4 proc. spadek, spowodowany zmniejszeniem ilości kupowanego produktu podczas jednej wizyty w sklepie. W stosunku do roku 2021 pojedyncze gospodarstwo domowe zakupiło o 10 litrów mniej wody butelkowanej na potrzeby konsumpcji domowej. Ten trend spadkowy obserwowany jest również w stosunkudo okresu sprzed pandemii. – Omówione wyżej spadki wolumenu dotyczyły segmentów wody lekko gazowanej i niegazowanej, natomiast woda gazowana odnotowała wzrost wolumenu o 1,2 proc. i zwiększenie udziałów w wodzie butelkowanej do 33 proc. W 2022 roku za ten rodzaj wody gospodarstwa domowe zapłaciły najmniej (średnio 96 groszy za litr), wkładając do koszyka podczas pojedynczego zakupu średnio 6 litrów. Zgodnie z szeroko obserwowanym trendem, rok 2022 również w kategorii wody butelkowanej należał do marek własnych – w przeciwieństwie do produktów markowych odnotowały one wzrost w ujęciu wolumenowym i zwiększyły swój udział do 43 proc. Ponadto pozyskały one nowych nabywców – informuje Anna Michalak, Senior Consultant w Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia.

Najwięcej wody kupujemy w dyskontach

Według danych GfK Polonia Polacy najwięcej, bo 54 proc. wolumenu kategorii, kupują w dyskontach. W 2022 roku kanał ten również przyciągnął nowych konsumentów, jednak to kanał supermarketów poradził sobie najlepiej i jako jedyny odnotował wzrost zakupionej ilości wody butelkowanej. – Pojedyncze gospodarstwo zakupiło tam 73,3 l wody, czyli o 4,6 l więcej niż w roku 2021. Najwięcej wody w Polsce kupują gospodarstwa z obszarów wiejskich, a także rodziny 3 i 4-osobowe. Po wodę gazowaną nieco chętniej sięgają gospodarstwa jednoosobowe, a także nabywcy w wieku 40-49 lat – dodaje ekspertka z GfK Polonia.

Niezbędna dla zdrowia

Nie do przecenienia jest fakt, że woda pełni wiele ważnych funkcji dla ludzkiego organizmu. Pomaga transportować składniki odżywcze i usuwać zbędne substancje przemiany materii. Wpływa też na procesy poznawcze, wspomagając koncentrację i zapamiętywanie. Regularne picie wody jest istotne, szczególnie w okresie upałów. Niedostateczne spożycie płynów prowadzić może do odwodnienia, a w efekcie do zaburzenia pracy organizmu. Szczególnie narażone na odwodnienie są dzieci, osoby starsze i z obniżoną odpornością, w ich przypadku skutki niewłaściwego nawodnienia mogą pojawić się szczególnie szybko i być bardzo niebezpieczne dla zdrowia. Większa utrata wody może doprowadzić nawet do udaru cieplnego. Dlatego pić wodę trzeba regularnie, ponieważ ludzki organizm nie posiada zdolności magazynowania jej na zapas. Przyjęto, że dorosły człowiek powinien wypijać średnio od 1,5 do 2 litrów wody – w zależności od płci, temperatury otoczenia i aktywności fizycznej. A w czasie intensywnego wysiłku i upałów nawet do 4-5 litrów na dobę. Zgodnie z Normami żywienia określonymi dla populacji polskiej wystarczające spożycie wody, pochodzącej z napojów i produktów spożywczych, dla dzieci i młodzieży wynosi 1,25-2,5 litra, w zależności od wieku i płci. Według danych przedstawionych w artykule pt. „Powrót do źródła, czyli kilka słów o wodzie”, opublikowanym na stronie internetowej Narodowego Centrum Edukacji Żywieniowej, dzieci w wieku 1-3 lat powinny spożywać dziennie 1,25 l wody, nieco więcej – 1,6 l – dzieci w wieku 4-6 lat, a norma spożycia wody w przypadku 7-9-latków wynosi 1,75 l. Z kolei dziewczęta w wieku 10-18 lat powinny wypić średnio 1,9-2,0 l wody dziennie. Z kolei chłopcy nawet 2,1- 2,5 l płynów.

Autor: Monika Pawluk

Zdjęcie: Shutterstock.com

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *