Promocje to podstawa! fot.Shutterstok

Promocje to podstawa!

Promocje to podstawa!

Produktami, na które Polacy najczęściej poszukują promocji wśród asortymentu spożywczego, są kawa i herbata. Natomiast w przypadku artykułów droge- ryjnych i chemii gospodarczej okazje cenowe naj- bardziej liczą się w kategorii środków do prania.

Tekst:Cyprian Styp

Jak wynika z raportu „Polacy w świecie promocji” przygotowanego przez agencję badawczą Inquiry we współpracy z portalem gazetkowym Moja Gazetka, częstym celem poszukiwań są także promocje na produkty sypkie, takie jak: mąka, kasza, ryż, makaron, cukier, ale także nabiał, słodycze i czekolady. Z kolei w grupie artykułów chemicznych – promocje na artykuły higieniczne, mydła i żele do kąpieli, a także na środki czyszczące do domu, łazienki lub kuchni.

Punkty, bony, obniżki

Jeśli chodzi o rodzaje promocji, Polacy najczęściej korzystają z obniżek cen na określone artykuły (tak wskazu je między 57 a 73 proc. ankieto- wanych, zależnie od produktu). Wśród popularnych promocji są również: obniżenie ceny za drugi taki sam produkt oraz większa ilość produktu w takiej samej cenie. Kupujący chętnie uczestniczą także w zbieraniu punktów za zakupy – w tego rodzaju akcjach promocyj- nych udział bierze ponad 60 respondentów przebadanych przez Inquiry. Co druga osoba korzysta z bonów, których można użyć przy kolejnych zakupach. Aczkolwiek korzystanie z promocji specjalnych nie jest w polskim spo- łeczeństwie szczególnie popularne – np. w promocji Black Friday wzięła udział co czwarta osoba, a w Dniu Darmowej Dostawy – niemal co trzecia.

Najpopularniejszą siecią, w której Polacy regularnie korzystają z ofert promocyjnych, jest Biedronka – do regularnego korzystania z promocji w tym sklepie przyznaje się ponad połowa badanych. Jeśli trafiamy na promocje przypad-kowo, gazetki również są najważniejszym źródłem informacji, ale w tej sytuacji częściej zwracamy uwagę na etykiety na sklepowych półkach (39 proc.), aplikacje mobilne sklepów (39 proc.) oraz reklamy telewizyjne, które stanowią przypadkowe źródło wiedzy o promocjach dla 35 proc. Polaków.

Aplikacje i gazetki z promocjami cenimy za wygodę

Za najwygodniejsze źródło informacji o promocjach Polacy uznają aplikacje mobilne sklepów oraz gazetki promocyjne w wersji online – obie te formy wskazało 34 proc. Polaków. Nadal popularne są rów- nież gazetki w tradycyjnej formie, które są najczęściej pobierane bezpośrednio w sklepie lub znajdowane w skrzynce pocztowej. Trzeba przy tym podkreślić, że według prawie połowy responden- tów, sieci sklepów powinny odejść od drukowania gazetek ze względu na dbałość o środowisko (46 proc.).

Widać również wyraźnie rozwój rynku aplikacji mobilnych i serwisów online gromadzących oferty promocyj ne wielu sklepów. Najpopularniejsze z nich to: Blix, gazetki.pl, Gazetkowo oraz Moja Gazetka. Przykładowo, aplikacja Moja Gazetka ma już w sumie prawie 560 tysięcy użytkowników miesięcznie, a statystyczny użytkownik spędza w aplikacji średnio ponad 5 minut dziennie. Co ciekawe, z badania użytkowników aplikacji Moja Gazetka wynika, że ponad połowa z nich zapoznaje się z gazetkami w aplikacji przed każdymi lub prawie każdymi zakupami, a w przypadku 47 proc. użytkow ników aplikacji znalezione oferty mają częsty wpływ na wybór sklepu.

Polacy słyną z zamiłowania do promocji

Agnieszka Górnicka, prezeska firmy Inquiry, podkreśla, że obecnie promocja nie jest jedynie atrakcyjnym dodatkiem czy też dodatkową zachętą do zrobienia zakupów. – Oferty promocyjne stają się elemen- tem koniecznym, a wręcz decydującym o zakupach. W dobie wyso- kich cen coraz częściej zdarza się, że o składzie naszych koszyków oraz wyborze sklepu zadecyduje w znacznej mierze dostępna oferta promocyjna – mówi ekspertka. – Choć Polacy słyną z zamiłowania do promocji, to nigdy wcześniej nie miały one tak dużego znaczenia dla konsumentów jak obecnie – zaznacza.

Michał Machniak, współzałożyciel firmy Moja Gazetka, zaznacza, że niespotykana w ostatnich dekadach inflacja wymusiła konieczność zmiany zachowań konsumentów podczas planowania i dokonywania zakupów. – Widzimy zdecydowany wzrost świadomości kupujących. Większą wagę przywiązują oni do oferowanych promocji, które mają kluczowe znaczenie przy wyborze sklepu. Dla sieci handlowych jest to z kolei ważny sygnał świadczący o konieczności szerokiego dotarcia ze swoją ofertą do konsumentów – komentuje Machniak.

Zwraca przy tym uwagę, że badani chwalą obecność promocji w skle- pach, przyznając, że pozwalają one znacząco zaoszczędzić na codzien- nych zakupach. Z drugiej strony, kupujący przykładają dużą wagę do formy oferowanych promocji, narzekając m.in. na konieczność kupowania wielu sztuk tego samego produktu w celu uzyskania lepszej ceny. 

Promocje to podstawa! fot.Shutterstok
Promocje to podstawa! fot.Shutterstok

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *