Lato jest tą porą roku, która rządzi się swoimi bardzo charakterystycznymi prawami. Słupki rtęci wskazujące na coraz wyższe temperatury, cieplejsze wieczory i długie dni zachęcają do tego, by większą część czasu spędzać na zewnątrz. Dzień, który trwa dłużej pozwala na to, byśmy po pracy mogli spotkać się w gronie znajomych i dać sobie chwilę relaksu. Jedną z takich form jest bez wątpienia grillowanie. Jak Polska długa i szeroka ciepłe, polskie, letnie wieczory pachną zapachem kiełbaski z grilla. O grillowych trendach i tendencjach występujących na tegorocznym rynku został przeprowadzony wywiad z Edytą Zębalą, dyrektor marketingu Zakładów Mięsnych Silesia.
Co Polacy kupują na grill?
Na grillu także w tym roku królują prawdziwe polskie klasyki – tradycyjnie kiełbasa, ale także karkówka czy boczek. Widać także tendencje do sięgania po nowe, ciekawe smaki i nieoczywiste połączenia smakowe. Wiemy już, że hitem grilla tego roku jest Kiełbasa Beskidzka z czosnkiem niedźwiedzim, przyprawą występującą naturalnie w rejonie Beskidów.

Jakie są aktualne trendy?
Według szacunków firmy Inquiry z 2021 roku, Polacy wydają na jedną imprezę grillową między 51 a 200 złotych, oczywiście oprócz mięsa te kwoty zawierają w sobie także inne grillowe zakupy. Z badań wynika też, że aż 45 procent osób za swoją ulubioną i podstawową potrawę grillową wskazuje właśnie kiełbasę. Kiełbasa wieprzowa ciągle jest najlepiej sprzedający się produktem, ceniony jest także drób oraz wieprzowa karkówka. Trendem, który możemy dzisiaj zaobserwować, jest wzrost kategorii wyrobów pre-cooked, poddanych wstępnej obróbce termicznej, a więc przygotowane do szybszego grillowania. To mięso w marynatach smakowych, dostępne w wygodnym opakowaniu z listwą otwórz-zamknij, dzięki którym można elementy drobiowe grillować szybko i bez ryzyka zostawienia surowego mięsa przy kości.
Które kategorie zyskują a które tracą?
Ze względu na silny wzrost cen surowca, spada popularność drobiu, zyskują z kolei produkty dedykowane na grilla. Bardzo mocny początek zaliczyła chociażby Kiełbasa Beskidzka, nacięta i gotowa do położenia na ruszt.
Gdzie konsumenci kupują produkty na grill?
Coraz częściej klienci wybierają kanał nowoczesny i produkty w paczce. To oczywiście w dużej mierze fakt spowodowany ogólnymi trendami, ale także wygodą i praktycznymi rozwiązaniami – coraz popularniejsze stają się chociażby produkty paczkowane z wygodną listwą otwórz-zamknij. Część klientów jest z kolei przyzwyczajona do tradycyjnej formy zakupu wędlin w ladzie – to rozwiązanie, które wybieramy chociażby wtedy, kiedy mamy więcej czasu na przygotowanie imprezy grillowej, rzadziej w przypadku spontanicznych decyzji zakupowych.
Czym Polacy kierują się przy wyborze specjałów na ruszt?
Oczywiście najważniejszy jest smak i tutaj widać coraz większe zróżnicowanie smakowe także w segmencie kiełbas. Dużym zainteresowaniem w ofercie marki Duda Nasze Polskie, oprócz wspomnianej Kiełbasy Beskidzkiej, cieszą się kiełbasy smakowe, z serem oraz z chilli, dostępne także bez osłonki, co jest ciekawym rozwiązaniem chociażby dla dzieci. Oprócz tego ważna jest wygoda, klienci chętnie wybierają wędliny paczkowane, także z listwą otwórz-zamknij. Oczywiście dzisiaj liczy się także cena, tutaj klienci często sięgają po większe paczki, tzw. family pack, które charakteryzują się atrakcyjną ceną.
Jaki jest stosunek klientów do ceny a jaki do jakości produktów?
Cena jest dla dużej części klientów pierwszym czynnikiem, decydującym o wyborze, stąd na rynku znajdziemy szeroki wybór większych, ekonomicznych opakowań. Dla drugiej grupy klientów aspektem nadrzędnym pozostaje jakość – tu wybierane są mniejsze opakowania, ale też produkty z szerokiego asortymentu produktów smakowych i premium.

Czy badania rynku przewidują taki scenariusz, że tegoroczny sezon grillowy nie będzie zbyt owocny dla branży producentów oraz dla sklepowych sieci ze względu na wzrost cen?
Możemy śmiało powiedzieć, że grillowanie to sport narodowy Polaków i ten sezon zapowiada się równie owocnie jak poprzednie. Nie ma badań, czy szacunków, które mówiłyby o spowolnieniu rynku w tym segmencie. Marka Duda zresztą mocno stawia właśnie na tegorocznego grilla, stąd też miało miejsce wydarzenie takie jak eliminacje do Mistrzostw Polski w Grillowaniu, zmagania mistrzów grilla odbyły się 25 czerwca w Wiśle.
Poproszę o przybliżenie akcji „Mistrzostwa Polski w grillowaniu”.
Jak już wspominaliśmy, w tym roku na rynku pojawiła się zupełna nowość, Kiełbasa Beskidzka z dodatkiem czosnku niedźwiedziego, odpowiednio nacięta i przygotowana do grillowania. To ona stała się inspiracją do organizacji Mistrzostw Polski w Grillowaniu, których finał miał miejsce w Wiśle, w samym sercu Beskidu Śląskiego jako inauguracja wakacji. Kiełbasa Beskidzka swoją nazwę zawdzięcza właśnie czosnkowi niedźwiedziemu, który nadaje jej unikalny, góralski charakter, zresztą cała komunikacja tej nowości oparta jest właśnie na polskich górach. 19 maja ruszyła rywalizacja sześciu duetów mistrzów grilla, którzy zabiegają o głosy internautów i tworzą niezwykłe propozycje kulinarne przy wykorzystaniu właśnie Kiełbasy Beskidzkiej. Każda z drużyn przygotowała i zaprezentowała za pomocą social mediów marki Duda Nasze Polskie swój autorski przepis na przygotowanie i podanie kiełbasy beskidzkiej. Głosowanie internautów trwało do 12 czerwca. Ostatecznie wyłonione zostaną dwie drużyny, które spotkają się na wiślańskim rynku podczas finału Mistrzostw Polski w Grillowaniu. To jednak nie wszystko – w drugim etapie konkursu, który odbył się od 13 do 19 czerwca każdy mógł zgłosić chęć dołączenia do jednej z finałowych drużyn. Spośród wszystkich zgłoszeń grillmasterzy sami wybierali uczestnika, który dołączyli do rywalizacji o tytuł Mistrza Polski w Grillowaniu. 25 czerwca zmagania można było zobaczyć na własne oczy w Wiśle, w jednej z najpopularniejszych polskich miejscowości górskich. Mistrzostwa odbyły się w weekend, w którym w Wiśle odbywały się dni miasta, a po zakończeniu rywalizacji grillmasterów była możliwość uczestnictwa m.in. w koncercie Ewy Farnej. Mistrzostwa Polski w Grillowaniu to symboliczny rynkowy start Kiełbasy Beskidzkiej, która już teraz cieszy się dużym zainteresowaniem polskich miłośników grilla.
Z Panią Edytą Zębalą, dyrektor marketingu Zakładów Mięsnych Silesia rozmawiała Marzena Sawczuk