Co prawda to Włosi słyną z zamiłowania do picia kawy i to oni kreują kulturę picia tego pobudzającego napoju. Aczkolwiek polskie domy także pachną kawową esencją.
Popularność kawy wśród Polaków stale rośnie. Wartość rynku kawy kupowanej przez gospodarstwa domowe do konsumpcji w domu w okresie od lipca 2021 roku do czerwca 2022 roku wyniosła 2,9 mld złotych. W porównaniu do okresu sprzed 2 lat jest to wzrost o 9,9 proc.
Mielona czy ziarnista?
Z danych GfK wynika, że główne segmenty tego rynku rozwijają się w różnym tempie. Kawa mielona – czyli największy segment generujący 43 proc. udziałów wartościowych – w analizowanym okresie wzrosła o 3,2 proc. Z kolei kawa ziarnista (30 proc. udziałów wartościowych) odnotowała dynamikę na poziomie aż 43 proc. Oznacza to, że na przestrzeni 2 lat gospodarstwa domowe wydały na kawę w ziarnach o 263 mln złotych więcej. Obecnie wartość tego rynku osiągnęła poziom 879 mln złotych. Tak znaczący wzrost wartości rynku jest oczywiście silnie powiązany z rosnącą liczbą ekspresów w gospodarstwach domowych. To z kolei zmiana napędzana trendami konsumenckimi, modą i chęcią picia dobrej kawy już nie tylko w kawiarni, ale również i w domu. Wśród polskich konsumentów równie popularna jest kawa rozpuszczalna (liofilizowana czy aglomerowana). Ta kategoria posiada 27,5 proc. udziału wartościowego na rynku kawy. Kawę „instant” natomiast kupuje 59 proc. gospodarstw domowych.

Urządzenia do parzenia
Warto dodać, że obecnie już 46,5 proc. gospodarstw domowych jest wyposażonych w ekspres do kawy. Część konsumentów decyduje się na wymianę urządzenia przelewowego na takie z młynkiem do kawy. Szczególnym zainteresowaniem cieszą się ekspresy, do których można wsypać zarówno kawę w ziarnach, jak i mieloną. Polacy chętnie kupują też ekspresy na kawę jednoporcjową (na kapsułki). Już 16 proc. gospodarstw domowych posiada urządzenie tego typu, a pod względem penetracji na rynku prym wiodą maszyny marek takich jak: Dolce Gusto, Cafissimo czy Tassimo.
Tekst: Michał Maksymiec, GfK Polonia
Po więcej informacji na temat rynku kawy i napojów gorących zapraszamy do wydań Katalogu Branżowego.