Słodkie wypieki są jednymi z obowiązkowych pozycji (Fot. Shutterstock)

Słodkie święta. Pierniki, serniki, makowce cz. 2

Bożonarodzeniowy stół wygląda na odświętny m.in. dlatego, że jest znacznie bardziej suto zastawiony niż na co dzień. Słodkie wypieki są jednymi z obowiązkowych pozycji.

Kwintesencja smaku

Wanilia, anyż, szafran, cynamon, goździki, mak, kminek to tylko niektóre z przypraw typowych dla wypieków. To one nadają wypiekom charakterystyczny smak i zapach. Sprzedaż przypraw do ciast właśnie w grudniu rośnie najsilniej. „Wzrosty wartości sprzedaży idą w parze ze wzrostami dystrybucji, która w grudniu osiąga poziom 70%. Poza tym okresem spada nawet poniżej 30%, w wybranych miesiącach. Aż 8 z 10 najlepiej sprzedających się w święta produktów to przyprawy o podobnym smaku (piernika, korzenne). Dwie pozostałe to karmel i wanilia oraz przyprawa do szarlotki” – przyznaje Przemysław Bojanowski. Według zestawienia CMR trzy najlepiej sprzedające się produkty to: Prymat Przyprawa do Piernika 20 g, Kotanyi Przyprawa Korzenna 27 g, Appetita Domowe Sekrety Przyprawa do Piernika 25 g.

Słodkie wypieki są jednymi z obowiązkowych pozycji (Fot. Shutterstock)
Słodkie wypieki są jednymi z obowiązkowych pozycji (Fot. Shutterstock)

Bakalie, must have świątecznych wypieków

Jedną z kategorii, które największym zainteresowaniem cieszą się w okolicy świąt, są bakalie. Kupujemy je w tym czasie nie tylko jako zdrową przekąskę, ale również jako idealny dodatek do wypieków. Sprzedaż bakalii (w tym m.in. słonecznika, rodzynek, śliwek czy moreli) pozostała stabilna w ujęciu wolumenowym w 2020 roku w porównaniu do roku ubiegłego. Według danych CMR bakalie można kupić w 9 na 10 sklepów małoformatowych, gdzie klienci mogą wybierać spośród 9 różnych produktów. Najwyższymi udziałami w sprzedaży odznacza się słonecznik – 37% udziałów w wartości sprzedaży. Na kolejnych miejscach, z niższymi udziałami znalazły się m.in.: śliwki (blisko 14% udziałów w wartości sprzedaży), rodzynki (blisko 13%), wiórki kokosowe (blisko 7%) oraz żurawina (blisko 6%). W grudniu takie bakalie stanowią niemal 14% wartości sprzedaży. W większości przypadków klienci decydują się na opakowania 100 g, które można znaleźć w tym czasie na 1/3 paragonów. W kategorii bakalii poza głównymi potentatami takimi jak: Mirasol, Sonpex, Bakalland czy HELIO ogromne znaczenie przypisuje się produktom marek własnych, które w pierwszym kwartale 2021 r. stanowiły ponad 12% udziałów wartościowych tej kategorii.

Tekst: Marzena Sawczuk

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *