Słodkie wypieki są jednymi z obowiązkowych pozycji (Fot. Shutterstock)

Słodkie święta. Pierniki, serniki, makowce cz. 4

Bożonarodzeniowy stół wygląda na odświętny m.in. dlatego, że jest znacznie bardziej suto zastawiony niż na co dzień. Słodkie wypieki są jednymi z obowiązkowych pozycji.

Słodkie dodatki

Dopełnieniem smacznego ciasta jest jego dekoracja. Ciasta, torty i ciasteczka dzięki dekoracji wyglądają niczym arcydzieła. Najnowsze przepisy na słodkości łączą w sobie wiele smaków, tekstur oraz faktur. Posypki, cukrowe pisaki, masy lukrowe, marcepanowe czy plastyczne, do tego figurki, kwiaty czy owoce – ciasta dekorować można na wiele sposobów. Podstawą są jednak polewy, które występują w różnych smakach i kolorach. W okresie świątecznym w sklepach małe go formatu polewy stanowią nieco poniżej 10% wartości kategorii. Jak potwierdzają dane CMR, to produkt zdecydowanie tańszy od mas. Wydatek związany z jego zakupem w sklepie małoformatowym przekracza 3,5 zł. Przeciętnie konsument kupuje 1,5 opakowania z dostępnych ponad 3 wariantów w sklepie. Pięć najlepiej sprzedających się produktów w święta 2020 w sklepach o powierzchni do 300 mkw. należało do dwóch marek: Delecta Polewa Smak Ciemnej Czekolady i Polewa Smak Mlecznej Czekolady oraz Dr. Oetker Polewa Deserowa, Polewa Mleczna, Lukier Klasyczny.

Słodkie wypieki są jednymi z obowiązkowych pozycji (Fot. Shutterstock)
Słodkie wypieki są jednymi z obowiązkowych pozycji (Fot. Shutterstock)

Gdy brakuje czasu

Mimo że większość gospodyń stara się samodzielnie przygotowywać potrawy, niekiedy nie dysponują tak dużą ilością wolnego czasu. Z pomocą przychodzą ciasta w proszku, półprodukty czy nawet oferta gotowych ciast. Wybór wariantów na rynku jest ogromny. Sernik na zimno, ciasto czekoladowe, piernik, karpatka, ciasto jogurtowe, tiramisu, brownie, babeczki – w krótkim czasie można przygotować wiele wariantów słodkości. Mieszanki do ciast czy paczkowane wypieki również powinny znaleźć swoje miejsce na sklepowej półce. Współczesne tempo życia i trend convenience mają wpływ na duże zainteresowanie tego typu produktami. Nie bez powodu przecież kategoria gotowych ciast paczkowanych największe sprzedaże osiąga w ostatnich 3 miesiącach roku.

Marki Delecta, Dr. Oetker i Gellwe oferują w sklepach małego formatu ponad sto wariantów ciast i babeczek w proszku. I choć wiele osób nie wyobraża sobie na świątecznym stole ciasta „z torebki”, wartość tej kategorii podwaja się w stosunku do poprzedzających miesięcy. Według CMR, wspomniane trzy marki, których producentami są odpowiednio: Bakalland, Dr. Oetker i FoodCare generują ponad 90% obrotu kategorią ciast w proszku w tym okresie. Najwidoczniej największą trudność klientom sklepów małoformatowych do 300 mkw. sprawiają serniki, bowiem zajmowały one dwie czołowe pozycje pod względem sprzedaży w ubiegłoroczne święta. Na kolejnym miejscu znajdują się ciasta czekoladowe. Przygotowane własnoręcznie od podstaw, w nieco szybszej wersji z półproduktów czy gotowy wypiek ze sklepu – ciasta pojawiają się na każdym świątecznym stole. Święta Bożego Narodzenia pachną przede wszystkim: goździkami, wanilią, przyprawami korzennymi i cynamonem.

Tekst: Marzena Sawczuk

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *