Wędliny premium odporne na kryzys (Fot. Shutterstock)

Wędliny premium odporne na kryzys cz.2

Polscy konsumenci coraz częściej wybierają mięsa i wędliny premium. Większą uwagę skupiają na produktach: jakościowych, zdrowych, ekologicznych, wytwarzanych w sposób tradycyjny. Oznacza to oczywiście asortyment z górnych półek cenowych. Okres Bożego Narodzenia i karnawału szczególnie sprzyja tej ekskluzywnej kategorii produktowej.

Zagraniczne wpływy

Z drugiej strony kulinarne horyzonty Polaków są coraz szersze. Oprócz wyrobów lokalnych, regionalnych czy kojarzących się ze smakami dzieciństwa, lubimy też dania czy produkty wywodzące się z innych niż polska kuchni świata. Wędliny takie jak szynka parmeńska, hiszpańskie chorizo czy tyrolski speck, mają już w naszym kraju ugruntowaną renomę. Co ciekawe, według raportów największą popularność zyskały w ostatnim czasie kuchnie: grecka, amerykańska i tajska. Reagowanie na aktualne trendy może być szansą dla producentów w kontekście rozbudowy asortymentu i przyciągnięcia klientów poszukujących nowości.

Premiumizacja

Premiumizacja coraz mocniej odciska swoje piętno również na segmentach dań gotowych i produktów convenience. Obecnie polscy konsumenci coraz częściej kupują mięso konfekcjonowane, czyli np. kotlety schabowe – już pokrojone lub mięso mielone, gotowe na tacce – zarówno wieprzowe, jak i wołowe. Rośnie także zainteresowanie daniami mięsnymi wstępnie przygotowanymi, takimi jak np. schab, szynka czy karczek do zapieczenia. Wiąże się to z tendencją do oszczędzania czasu w kuchni. Wraz ze wzrostem świadomości w zakresie ochrony środowiska klienci zwracają też uwagę, czy opakowania, a zwłaszcza tacki i folie, są przyjazne środowisku.

Poszerza się krąg osób, dla których ważne jest niemarnowanie żywności. Zgodnie z trendem Zero Waste kupujący preferują mniejsze opakowania, zawierające taką ilość produktu, którą można zużyć „na raz”.

Gdzie po mięso premium?

Gdzie Polacy kupują produkty mięsne produkty premium? Odpowiedź jest nieco przewrotna, bo głównie w dyskontach – rola tego kanału sprzedaży od lat rośnie. Spada natomiast znaczenie kanału tradycyjnego, małoformatowego Wszystko wskazuje na to, że kategoria wędlin z wyższej półki jakościowej w nadchodzących latach wciąż będzie się rozwijać, chociaż zapewne już nie tak dynamicznie, jak działo się to przez ostatnią dekadę. Niemniej, ten rynek nadal ma dobre perspektywy – sygnały płynące z rynku wskazują na to, że polscy konsumenci oczekują nowości i coraz większej różnorodności tego typu asortymentu na sklepowych półkach.

Tekst: Krzysztof Dziubczyński

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *