Zakupy świąteczne mięsa, wędlin, serów i ryb (Fot.Shutterstock)

Zakupy świąteczne mięsa, wędlin, serów i ryb cz. 1

Zakupy produktów spożywczych dokonujemy każdego dnia, lecz w okresie świąt Bożego Narodzenia ogarnia nas zakupowy szał. Jak to będzie wyglądało tego roku? Panel Gospodarstw Domowych GfK Polonia przedstawia dane jak sytuacja kształtowała się przez ostatnie dwa lata.

Można powiedzieć, że kategorie produktów żywnościowych takich jak mięsa, wędliny i sery są obecne w większości polskich domów – każda z nich jest kupowana w ciągu roku przez praktycznie wszystkie polskie gospodarstwa domowe (penetracja kategorii). Co ciekawe, ten wskaźnik jest najniższy dla mięsa – wynosi „tylko” nieco ponad 96 proc., podczas gdy dla wędlin i serów przekracza 99 proc.

Jeżeli przeanalizujemy dane tylko za grudzień, to największą różnicę obserwujemy dla mięsa – odsetek kupujących wędliny i sery jest bardzo zbliżony do danych z całego roku. Istotnym wskaźnikiem pokazującym jak bardzo zakupy świąteczne / przedświąteczne różnią się od tych dokonywanych w ciągu całego roku jest wolumen i wartość zakupów kategorii w grudniu w porównaniu z innymi miesiącami. Okazuje się, że zakupy każdej z analizowanych kategorii w grudniu stanowią więcej niż 1/12 zakupów całorocznych. W przypadku serów i wędlin, zarówno wartościowo, jak i wolumenowo kupujemy w grudniu ok. 8,5-9 proc. całych zakupów rocznych. Dla mięsa jest to nawet ponad 10 proc. zakupów. Oznacza, że zakupy grudniowe są zdecydowanie większe niż wynikałoby to ze średniej dla jednego miesiąca z całego roku.

Wydajemy więcej

Uwagę zwraca także fakt dużego wzrostu udziału wartości zakupów grudniowych w roku 2021, a więc w momencie, w którym mieliśmy do czynienia z początkiem dynamicznego wzrostu wskaźnika inflacji. Wskazuje to na wzrost cen, a zasadnym wydaje się stwierdzenie, że w tym roku ten udział znacząco wzrośnie. Patrząc na całkowity wolumen i wartość zakupów kategorii w grudniu i porównując to ze średnią miesięczną zakupów w ciągu roku (index), widzimy, że w ostatnim miesiącu kupujemy więcej i wydajemy na zakupy większą sumę pieniędzy. Jest to widoczne zwłaszcza w kategorii mięsa świeżego, co wskazuje, że nadal dużą popularnością cieszą się mięsa i wędliny przygotowywane samodzielnie w okresie świątecznym (samodzielnie pieczenie, wędzenie). Zakupy grudniowe charakteryzują się także większą intensywnością – wydatek na pojedynczy akt zakupu w tym okresie jest zdecydowanie wyższy niż w ciągu roku. W roku 2021 na jednorazowy zakup mięsa świeżego w grudniu wydawaliśmy o prawie 21 proc. więcej niż w innych miesiącach (wzrost o ponad 8 punktów procentowych w stosunku do roku 2020). W przypadku wędlin było to prawie 9 proc., a dla serów niecałe 11 proc.

Tekst: Grzegorz Mech, business development manager w Panelu GfK Polonia

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *