Zakupy produktów spożywczych dokonujemy każdego dnia, lecz w okresie świąt Bożego Narodzenia ogarnia nas zakupowy szał. Jak to będzie wyglądało tego roku? Panel Gospodarstw Domowych GfK Polonia przedstawia dane jak sytuacja kształtowała się przez ostatnie dwa lata.
Zmieniamy tendencje
Również wolumen pojedynczego zakupu w grudniu jest wyższy niż w innych miesiącach w roku. Widać jednocześnie wyraźnie, że w roku 2021, w porównaniu z rokiem 2020, nasze zakupy grudniowe nieco „wyhamowały”, to znaczy kupowaliśmy jednorazowo więcej niż średnio w innych miesiącach, ale ta róż – nica była mniejsza niż rok wcześniej. Zasadnym wydaje się przypuszczenie, że w roku 2022 zapewne kupimy w grudniu więcej niż średnio w innych miesiącach, ale ta różnica będzie mniejsza niż w latach wcześniejszych (w ujęciu wolumenowym). W kontekście wydatków raczej należy spodziewać się, że wydatki grudniowe będą zdecydowanie wyższe niż w pozostałych miesiącach roku, co wynika z dynamicznych zmian (wzrostów) cen. Istotnym elementem w analizie zakupów świątecznych były i są szeroko rozumiane zwyczaje, tradycje, przyzwyczajenia nabywców. Przykładem może być choćby karp, który jest obecny w Wigilię na praktycznie każdym polskim stole, choć wiele osób deklaruje, że tej ryby nie lubi lub nie jada. Ale przecież „karp na Wigilię musi być”.
W przypadku wędlin – porównując udział w wolumenie zakupów w ciągu całego roku z udziałem w zakupach grudniowych – widać wyraźnie, że na znaczeniu w grudniu zyskują przede wszystkim szynki, a w dalszej kolejności boczki, polędwice i kiełbasy suche. Spada znaczenie parówek / serdelków.
Najważniejszym kanałem dystrybucji dla analizowanych kategorii jest kanał sklepów wielkoformatowych, a zwłaszcza dyskonty. Wydaje się, że w tym zakresie żadnych większych zmian w okresie przedświątecznym nie należy oczekiwać. Czego zatem możemy spodziewać się w tym roku? Wydaje się, że zakupy grudniowe/przedświąteczne, podobnie jak w latach ubiegłych będą większe niż w innych miesiącach roku. Niemniej jednak możliwe, że ich wolumen nieco zmaleje, a zatem kupimy więcej, ale różnica w stosunku do innych miesięcy będzie mniejsza. W ujęciu wartościowym najprawdopodobniej wydamy zdecydowanie więcej niż w innych miesiącach roku.
Tekst: Grzegorz Mech, business development manager w Panelu GfK Polonia