Słodycze na święta, na prezent (Fot. Shutterstock)

Słodycze na święta, na prezent cz.1

Niedługo zbliżają się święta, a wraz z nimi zaczynają się poszukiwania prezentów dla najbliższych. Wśród nich z pewnością doskonałym podarunkiem mogą być różnego rodzaju słodkości, które są w stanie sprawić obdarowanemu chwilę przyjemności i radości.

Do kategorii słodyczy paczkowanych kwalifikujemy między innymi: czekolady, praliny, ciastka, batony czekoladowe i chłodzone, rogaliki, babeczki, i torciki, a także cukierki, gumy do żucia, żelki i pianki czy wszelkie słodycze z zabawką. Znajdujemy je zarówno w mniejszych, jak i większych sklepach, jednak najistotniejsze znaczenie przypada tutaj kanałowi dyskontów odpowiadającemu ponad połowie kupowanych opakowań w kategorii. Prawie co 3. opakowanie nabywamy w sklepach małoformatowych do 300 m2 (ok. 13%), natomiast najmniej opakowań nabywa[1]my w supermarketach 301-2500m2 czy hipermarketach (ok. 6%).

Praliny, czekolady, pierniki

Według CMR w sklepach małoformatowych do 300 m2 kategoria słodyczy paczkowanych odnotowuje wzrost wartości sprzedaży o 16% w ostatnich 12 miesiącach (MAT 09.2022 r.) w porównaniu do okresu poprzedniego. Poza wzrostem wartości sprzedaży również obserwowany jest wzrost sprzedaży liczby opakowań o około 9%. W okresie świąt na wartości sprzedaży zyskują szczególnie: praliny, czekolady, pierniki oraz figurki czekoladowe.

Słodycze na święta, na prezent (Fot. Shutterstock)
Słodycze na święta, na prezent (Fot. Shutterstock)

Konsument sięgający po czekoladę w grudniu może przebierać średnio w 30 wariantach w cenie ok. 4,8 zł za opakowanie. Najczęściej wybieranymi czekoladami są produkty marki Milka producenta Mondelez oraz Wedel. Czekolady w tabliczkach okazują się nie tylko idealnym podarunkiem dla bliskich, ale również doskonałym składnikiem świątecznych wypieków. Wśród najpopularniejszych opcji o gramaturze do 100 g napotkamy między innymi wariant Kinder Chocolate Milk w kartonie 50 g i 100 g oraz Milki Alpine Milk 100 g, natomiast w wersji większej, powyżej 100 g – Milkę Oreo o gramaturze 300 g, Alpen Gold Nussbeisser w opakowaniu 220 g czy Milkę Toffe Wholenut 300 g. Na szczególną uwagę w tym okresie zasługują pierniki, których liczba sprzedanych opakowań jest nawet ponad 2,5-krotnie większa niż w sezonie wiosenno-letnim. Jednak ta kategoria nie jest dostępna w każdym sklepie małoformatowym do 300 m2 , a jedynie w 3/4 sklepów. W grudniu sklepy te oferują około 5 wariantów do wyboru, średnio w cenie 4,1 zł za opakowanie.

Jeszcze więcej pralin

 Wśród wcześniej wymienionych rodzajów słodyczy część zaliczamy szczególnie do kategorii prezentowych. Praliny osiągają w grudniu szczytową sprzedaż w liczbie opakowań, przewyższając tę uzyskiwaną w miesiącach, kiedy przypadają Walentynki czy Dzień Matki. Jak podaje CMR w porównaniu do pierników oferta pralin jest zdecydowanie bogatsza, w grudniu spotkamy średnio 18 różnych wariantów w sklepach małego formatu, z czego 7 dotyczy podkategorii bombonierek. Decydując się na praliny, konsument ponosi średni koszt 13,1 zł za opakowanie, a najczęściej dokonany wybór uwzględnia marki: Wedel Ptasie Mleczko, Ferrero Raffaello i Toffifee (Storck).

Tekst: Ilona Mazurek, Analityk danych CMR

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *