Personalizacja, nowe technologie oraz dobrostan, zarówno fizyczny, jak i psychiczny – tego oczekują obecnie od firm z branży FMCG konsumenci. Po dwóch latach pandemii, które upłynęły pod znakiem skupienia na zdrowiu i bezpieczeństwie publicznym, Polacy będą teraz skupiać się w większym stopniu na swoich własnych potrzebach i zachciankach.
Raport „Trendy na globalnym rynku konsumenckim w roku 2023” opracowany przez agencję Mintel, wskazuje, że siedmioma głównymi czynnikami, które wpłyną na zachowanie konsumentów, będą: dobrostan, prawa, wartość, tożsamość, doświadczenia, otoczenie i technologia. Co kryje się pod tymi hasłami?
Klient chce zostać wyróżniony
Marki powinny zwrócić uwagę na rosnące potrzeby konsumentów w zakresie umacniania i celebrowania ich indywidualności, oferując im możliwości eksperymentowania i samoekspresji. Analitycy Mintela wskazują, że nabywcy są gotowi na zastrzyk pewności siebie, a marki mogą im w tym pomóc za pośrednictwem nowych doświadczeń lub produktów, które rozbudzą ich ciekawość i ukształtują ich gusta, zwyczaje oraz preferencje. Wyraźnie widać, że kupujący coraz częściej uświadamiają sobie, że nie muszą być tymi samymi osobami, którymi byli kiedyś – marki mogą zachęcać ich do próbowania nowych zwyczajów, proponując okresy próbne.

„Konsumenci, którzy chcą się wyróżniać zamiast ginąć w tłumie, mogą nie wiedzieć, jak się do tego zabrać. Marki mogą dać im pewność potrzebną do tego, by spróbować czegoś nowego, a nawet pomóc im przemyśleć, kim są, podkreślając zainteresowania, które stanowią o ich wyjątkowości” – przekonują autorzy raportu.
Wskazują też, że nabywcy coraz lepiej odnajdują się w świecie technologii wirtualnej. W związku z tym chcą kontrolować tę nową część swojej tożsamości, która żyje w cyfrowej przestrzeni. Dlatego należy spodziewać się, że nasili się nacisk na zapewnienie poufności danych i ochronę konsumentów w sytuacji, gdy zostawiany przez nich cyfrowy ślad będzie coraz wyraźniejszy i wielowarstwowy.
Firmy powinny słuchać głosu klientów
Eksperci twierdzą, że nadszedł już czas, aby marki pozwalały swoim konsumentom na współuczestnictwo w decydowaniu o kierunkach rozwoju marek. Kupujący już teraz zaczynają wpływać na politykę brandów, zarówno poprzez swoje wydatki, jak i wyrażanie swoich opinii.
To nie tylko „klient ma zawsze rację”, ale również model, w którym konsumenci inwestują w marki, współtworzą je i wymagają od nich zmian. Analitycy Mintela sugerują, że marki powinny być otwarte na słuchanie uwag ich nabywców, jednocześnie przygotowując się na wprowadzenie innowacji na rynek w odpowiednim momencie. Platformy społecznościowe, takie jak TikTok, są przykładem tego, jak marki wykorzystują potencjał kreatywności konsumentów. Te platformy stawiają na pierwszym miejscu potrzebę ekspresji użytkowników i zachęcają ich do rozwijania i prezentowania swojej kreatywności, np. w dziedzinie pielęgnacji, aranżacji wnętrz czy gotowania.
Marki powinny zatem podkreślać, w jakim stopniu nowe produkty i usługi są wynikiem opinii konsumentów. Mogą one wykorzystywać nowe platformy społecznościowe do kontaktu z aktywnymi użytkownikami i zbierania informacji na temat ich potrzeb i preferencji.Niepewność, stres, problemy finansowe…
Konsumenci są nieustannie zaniepokojeni – od kryzysu do kryzysu, wciąż za czymś goniąc, są nieustająco bombardowani przez nacechowane negatywnie treści. Pandemia, rosnące koszty życia, kryzys energetyczny, geopolityczne zawirowania i kryzys klimatyczny – wszystko to odcisnęło i nadal będzie odciskać swoje piętno na psychice konsumentów, wywołując zmęczenie i poczucie przytłoczenia. To może sprawiać, że wiele osób więcej czasu będzie spędzać w domu.
„Przerwa od przymusu tworzenia nowych treści, poczucie ulgi związane z powrotem do niegdyś ulubionych zajęć, więcej czasu na to, by docenić fizyczny wymiar kontaktu z produktem – to tylko niektóre zalety spędzania więcej czasu w domu, choć oczywiście doświadczenia poszczególnych konsumentów są tutaj bardzo różne” – zaznaczają autorzy raportu
„Trendy na globalnym rynku konsumenckim w roku 2023”.
Czytamy w nim również, że ze względu na to, że technologia spełnia teraz ogromną rolę w życiu konsumentów, niektórzy z nich obawiają się wpływu częstego korzystania z urządzeń elektronicznych na ich dobrostan. Wiele osób dostrzega negatywny wpływ technologii na psychikę i chce ograniczyć czas spędzany przed ekranem.
Mimo wszystko eksperci prognozują, że zapotrzebowanie na wygodne opcje i interaktywne doświadczenie będzie nadal rosnąć. Jednak w ciągu najbliższych pięciu lat marki będą musiały ustalić granice i uporządkować napływ informacji i inicjatyw, aby dać klientom szansę na zdrowe korzystanie z zasobów w obszarze technologii, dobrostanu i wypoczynku.