Bakalie i dodatki do ciast fot. Shutterstock

Bakalie i dodatki do ciast. Tendencje w przedświątecznej sprzedaży

Bakalie i dodatki do ciast to produkty, które cieszą się zainteresowaniem przez cały rok. Nadal w okresach poprzedzających największe święta, między innymi Wielkanocy, notuje się zauważalnie wyższy popyt na tego typu asortyment. Na jakie cechy bakalii i składników do wypieku ciast zwracają uwagę konsumenci? Czy rosnąca inflacja przełoży się na sprzedaż dodatków do przygotowania wielkanocnych mazurków, babek i serników?

Tekst  Monika Pawluk

Polacy są silnie przywiązani do tradycji, co widać także w okresie zakupów poprzedzających Wielkanoc. Klienci zazwyczaj sięgają po produkty, które od lat stanowią ich ulubione dodatki do przy[1] świątecznych ciast i deserów. – Na wielkanocnych stołach z pewnością nie może zabraknąć potraw przepełnionych bakaliami. Najpopularniejszymi produktami w tym okresie są orzechy włoskie, migdały, płatki migdałowe oraz orzechy laskowe – mówi Hubert Błaszczak, marketing manager firmy Atlanta.

Tradycja i nowoczesność

Nieprzerwanie od lat na polskich świątecznych stołach wśród ciast królują więc mazurki, babki i serniki. – Coraz częściej do głosu dochodzi też młode pokolenie, które jest otwarte na eksperymenty i modyfikuje nieco przepisy przekazywane z pokolenia na pokolenie, urozmaicając je o niestandardowe dodatki. Popularne stają się więc przepisy na ciasta wegetariańskie, czy nawet wegańskie. Zauważalnym trendem jest również stawianie na zdrowe odżywianie i eliminowanie z diety produktów wysoko przetworzonych czy wzbogacanych konserwantami. Wszystkie składniki dobierane są w sposób świadomy, z uwzględnieniem jakości i składu wyrobów – zauważa Jakub Ziemkowski, terenowy kierownik sprzedaży VOG Polska.

Nieszablonowe propozycje

W ostatnich latach wzrasta też zapotrzebowanie klientów na wyroby tarte, takie jak mak, migdały czy orzechy. – W przypadku produktów do pieczenia ciast nadal prym wiodą klasyki, czyli rodzynki, wiórki kokosowe czy orzechy włoskie i głównie stawiamy też na nie w swojej przedświątecznej ofercie.

Coraz bardziej popularny staje się również asortyment wyrobów tartych – mak, migdały, orzechy – są to gotowe rozwiązania, które znacząco ułatwiają i przyspieszają domowe prace. Zainteresowaniem cieszą się również różnego rodzaju owoce w puszkach, które wykorzystywane mogą być jako dodatek do ciast i deserów. Stanowią one alternatywę dla świeżych owoców, których w okresie zimowo-wiosennym brakuje – dodaje Jakub Ziemkowski.

Z kolei, jak podkreśla Ksenia Sia[1]kas, category manager z firmy Greek Trade, konsumenci wśród składników do tradycyjnych ciast i potraw wielka[1]nocnych coraz częściej poszukują także nieszablonowych propozycji. – Rodzynki, wiórki kokosowe, śliwki suszone, morele, migdały, orzechy laskowe i włoskie czy żurawina to najbardziej popularne składniki tradycyjnych potraw wielkanocnych, ale także nieodzowny doda[1]tek do wielu świątecznych wypieków.

Dużym zainteresowaniem w tym okresie cieszy się także mak, skórka pomarańczowa oraz mieszanka keksowa. Konsumenci coraz częściej poszukują również nieszablonowych propozycji, które wzbogacą świąteczny stół, takich jak np. orzechy czy suszone owoce w czekoladzie. W ofercie marek Helcom

i Helcom Premium znajduje się szeroki asortyment produktów z tej kategorii, trafiających w gusta

nawet najbardziej wymagających klientów – informuje Ksenia Siakas category manager z firmy

Greek Trade.

Jakość to podstawa

Konsumenci, wybierając bakalie i dodatki do ciast, zwracają szczególną uwagę na jakość. Dlatego w odpowiedzi na te oczekiwania firmy tworzą specjalne linie produktów, których surowce zostały

odpowiednio wyselekcjonowane. Na przykład Atlanta w ofercie bakalii wprowadziła linię Bakal Naturalnie. – Linia Bakal Naturalnie to nie tylko najlepsze surowce, ale także opakowania w 100% przeznaczone do recyklingu. Do przygotowania wielkanocnych potraw nie może zabraknąć oczywiście również owoców suszonych, takich jak śliwki i morele, a ostatnim czasem również daktyle. Odpowiedzią na tę potrzebę klientów są produkty z linii Bakal Soft. Nasze owoce suszone są bardzo

miękkie i delikatne. Odpowiednie ich uwodnienie sprawia, że są gotowe do użycia od razu po wyciągnięciu z opakowania – bez potrzeby dodatkowego namaczania – podkreśla Hubert Błaszczak.

Gotowe masy do ciast Istotnym trendem obecnym w świątecznych przygotowaniach, który zyskał

na popularności szczególnie po okresie pandemii, jest samodzielne przyrządzanie potraw. Stąd znacznym zainteresowaniem konsumentów cieszą się produkty, które ułatwią i przyspieszą proces pieczenia oraz gotowania. Jednym z popularniej[1]szych wyborów kupujących w katego[1]rii dodatków będą gotowe masy. – Na świątecznych stołach Polaków nie może zabraknąć własnoręcznych wypieków, do przygotowania których coraz częściej wykorzystywane są gotowe masy do ciast – od najbardziej popularnej masy makowej, przez masę kajmakową, po masę z białego maku. Oferta mas do ciast marki Helcom dodatkowo wzbogacona została o masę chałwową z dodatkiem suszonych daktyli oraz masę kokosową – jest to propozycja dla konsumentów poszukujących oryginal[1]nych smaków i lubiących kuchen[1]ne eksperymenty – zauważa Ksenia Siakas z Greek Trade.

Znacznym zainteresowaniem w czasie przedświątecznych zakupów cieszą się również masy używane m.in. do mazurków czy przekładania wafli. Przy czym klienci dużą uwagę skupiają na ich składzie. Jedna z polskich bakaliowych marek, firma HELIO swoje masy krówkowe sygnuje znakiem „Premium”. – Produkowane są na bazie pełnego mleka, bez konserwantów, bez glutenu i bez powszechnie używanego oleju palmowego. Dzięki temu zaspakajają podstawowe potrzeby w zakresie doskonałego smaku i konsystencji, ale także dają konsumentowi wartość dodaną w postaci czystego składu i polskiego produktu. Masy krówkowe HELIO certyfikowane są znakiem „Czytaj skład poleca”, a także są produktem partnerskim uniwersyteckiej akcji edukacyjnej „Nie jem palmowego – chronię orangutany”. Ponadto jako jedyne na rynku mogą się poszczycić znakiem Przekreślonego Kłosa charakterystyczne[1]go dla żywności bezglutenowej – mówi Grzegorz Sobociński, kierownik biura zarządu i marketingu HELIO. W ofercie produktów wielkanocnych firma posiada także mieszankę keksową oraz bakalie bez konserwantów z linii HELIO Natura. Linia ta certyfikowana jest również znakiem „Czytaj skład poleca”. Wyższy popyt przed świętami.

Zdaniem Jakuba Ziemkowskiego z firmy VOG, najważniejszą zmienną, którą zauważyć można w okresie przedświątecznym, jest przede wszystkim znaczący wzrost sprzedaży produktów wykorzystywanych do pieczenia ciast, w tym głównie bakalii i orzechów. Jak podkreśla przedstawiciel VOG, jest to asortyment, który dobrze sprzedaje się przez cały rok, jednak nadal w okolicach największych świąt, jak np. Wielkanoc, notuje się zauważalnie wyższy popyt na tego typu produkty.

– Konsumenci stają się też coraz bardziej świadomi i mocno zwracają uwagę na to, co wkładają do koszyka. Liczy się już nie tylko cena, ale przede wszystkim jakość oraz produkty, które nie zawierają konserwantów i nie są mocno przetwarzane. Świadomi klienci bazują na swoim do[1]świadczeniu i wcześniejszych wyborach, dlatego przywiązują się do marki. Staramy się przede wszystkim zagwarantować powtarzalną jakość naszych wyrobów. Jednym ze sposobów jest hermetyczne pakowanie, w przypadku produktów mielonych jest to szczelna folia metalizowana, która zapewnia trwałość i zachowanie walorów przez długi czas. W przypadku bakalii i orzechów stawiamy natomiast na przezroczyste opakowania, tak, aby klient mógł zobaczyć, co kupuje – wyjaśnia Jakub Ziemkowski.

Bakalie i dodatki do ciast fot. Shutterstock

Wiosenno-świąteczne nowości

Okres wiosenno-wielkanocny to do[1]skonały moment na wprowadzanie przez producentów zdrowych bakaliowych nowości. Wiosną konsumenci zwraca[1]ją na nie większą uwagę, zarówno pod kątem świąt, jak i codziennej diety. W tym przypadku konsumenci również zwracają uwagę w głównej mierze na skład. Klienci poszukują produktów cechujących się naturalnymi składnikami i brakiem konserwantów. Wśród nowości są między innymi pro[1]dukty z linii suszonych miękkich owoców So Soft! HELIO Natura, bez konserwantów. W tym żurawina nasączona sokiem żurawinowym, o intensywnym smaku i mięsistości. Nową technologię uwodnienia bez konserwantów firma wykorzystała do najbardziej popularnych owoców suszonych, takich jak śliwki, morele, figi oraz daktyle. Do oferty marki Helcom Premium również dołączyły nowości. Są to chrupiące, skąpane w belgijskiej czekoladzie orzechy laskowe, migdały oraz wiśnie.

Zakupy w dobie inflacji

Przy zakupie asortymentu niezbędnego do przygotowania ciast i potraw na świąteczny stół Polacy będą zwracać uwagę na ceny poszczególnych produktów. Zdaniem producentów rosnąca inflacja nie powinna zniechęcić konsumentów do sięgania po ulubione oraz wysokiej jakości bakalie i dodatki do ciast.

 – Święta wielkanocne to dla Polaków przede wszystkim czas spotkań rodzinnych, jednak nie sposób nie zauważyć, że w tym roku cieniem na świątecznej atmosferze może kłaść się rekordowa inflacja. Mimo tego, iż dane sprzedażowe z ostatnich kilku lat wyraźnie pokazują, że kategorie produktów stosowanych w świątecznych wypiekach cieszą się coraz większą popularnością, to z racji rosnących cen wybory konsumentów w tym roku mogą być bardziej ostrożne. Jednak z pewnością siła świątecznej tradycji nie spowoduje istotnych zmian w portfolio wybieranych produktów – konsumenci będą poszukiwać najbardziej korzystnych okazji zakupowych, sięgając po sprawdzone produkty gwarantujące im dotychczasową jakość przygotowywanych dań – wyjaśnia Ksenia Siakas z Greek Trade.

Zapewne też wiele osób, aby odrobinę zaoszczędzić przy wielkanocnych wydatkach, zdecyduje się samodzielnie przyrządzić świąteczne ciasta i potrawy. – Zapewne najbliższe święta upłyną także pod znakiem inflacji. Choć portfel konsumentów jest chudszy, tradycja przygotowywania świątecznych potraw jest niezagrożona. Gospodarując domowym budżetem, chętniej sięgniemy przy tym po własnoręcznie przygotowane specjały niż te z garmażerii czy cukierni. Choć cena zyskuje na znaczeniu, to zaufa[1]nie do producenta i gwarancja dobrej ja[1]kości także nabierze na sile. W przypadku bakalii i mas do ciast, konsumenta nie stać dziś na nietrafione zakupy, nawet kosztem kilkunastu groszy więcej za pewną jakość. Inflacja, moda na gotowanie w domu, liczne programy kulinarne w TV, popularność mediów społecznościowych sprawiają zaś, że za świąteczne wypieki zabierają się nie tylko seniorzy, lecz wszystkie grupy wieko[1]we, z dziećmi włącznie – dodaje Grzegorz Sobociński z HELIO.